Thursday, September 18, 2014

Of Najib, ISA, ex ISA Detainees

From the blog of Tan Sri Zainuddin Maidin  - Zamkata.

"Dalam  menghapuskan ISA, Najib bimbang penerusannya  akan menyebabkan berlakunya lagi penyalahgunaan kuasa atau ketidakadilan . Beliau tidak mahu menanggung dosa. Apakah  kesilapan Hussein Onn menjadi dorongan besar kepada tindakan popularnya  menghapuskan ISA?  Polis  yang senantiasa mengikuti perentah tidak boleh disalahkan dalam penyalahgunaan ISA kerana pucannya adalah  kepimpinan politik yang tidak bijak dan tidak berwibawa.

Barangkali Najib hendak membasoh kesilapan besar bapa saudaranya tetapi  menghapuskan ISA berasaskan kepada tekanan politik dan cita- cita politik untuk kelihatan demokratik dan liberal mengikut citarasa  kuasa besar Barat dan juga untuk mencari populariti dalam negeri adalah juga suatu perbuatan yang tidak ikhlas yang mementingkan kepentingan diri.

Lebih buruk lagi hal ini dilakukan ketika negara berada dalam keadaan tidak stabil dari segi perpaduan dan keselamatan dan bangsanya sendiri sedang  dalam kelemasan.ISA lebih banyak jasanya dari aspek negatifnya.

 Najib memikirkan bahawa Malaysia akan lebih diyakini dunia  dengan transformasi politiknya sedangkan kekukuhan keselamatan   dan kestabilan  Singapore di bawah  ISA dan Akta Hasutan lebih menjamin masa depannya. China yang melakukan reformasi ekonomi tanpa reformasi politik,mencapai kemajuan yang menakjubkan dalam masa yang singkat di bawah displin komunisme berbanding dengan Soviet Union yang perpecahannya  mengakibatkan kekacauan yang terus menerus hingga sekarang.

Dan inilah yang sedang berlaku di Malaysia sekarang .Setelah lebih 50 tahun merdeka,perpaduan negara dan rakyat tergugat ,pihak keselamatan tidak dapat bertindak untuk " prevention better than cure"  terhadap anasir anasirdeviant dan  pemisah  Sabah dan Sarawak   tanpa  ISA sekalipun pendedahan telah dibuat. . Sebelumnya Sabah  telah dicemarkan oleh peristiwa  berdarah Lahad Datu.".

In his latest posting "Kesilapan Hussein Onn Dorong Najib Hapuskan ISA",  Zam - journalist, writer, former Utusan Malaysia editor and former Information Minister - says that Hussein's action during his premiership in the use (or abuse) of the ISA had pushed him to make that decision for he feared abuse of that piece of legislation.

 Zam wrote on Hussein's term of office including his orders to arrest and detain under the ISA senior journalists and close aides of his predecessor (and brother-in-law) Tun Razak Hussein.

"Penahanan Tiga Abdul yang terdiri dari Abdullah Ahmad, Abdul Samad Ismail dan Abdullah Majid di bawah ISA dibuat dengan arahan Perdana Menteri Hussein Onn setelah  dipengaruhi oleh Lee Kuan Yew(LKY) Perdana Menteri Singapura  yang dikunjunginya  setelah kematian  Tun Abdul Razak. 
Tujuannya  untuk memulakan suatu perhubungan baru setelah hubungan LKY  dengan Tun Abdul Razak penuh dengan prasangka." 

He elaborated:

"LKY tidak selesa  dengan Tun Razak yang disifatkannnya sebagai tidak boleh dipercayai dibandingkan dengan  Hussein On yang katanya" He was open and direct  when he dealt with me,coming straight to the point,unlike Razak, I liked him"(muka 271 buku Memoirs Of Lee Kuan Yew From Third World To First)

Dalam buku ini di muka yang sama Lee Kuan mendedahkan  dalam pertemuan empat mata dengan Hussein , beliau telah mempengaruhi Hussein On supaya   menangkap anasir  anasir komunis yang berada disekeliling Tun Razak.

Kata Lee Kuan Yew " I told him my fears of Malay communists and their sympathisers penetrating Malaysia's  mass media and their radical Malay students and trade union leadership.We talked freely  and frankly about the Malay communist infiltration of his media,including the activities of Samad Ismail,an MCP member from his time in Singapore in the 1950s,and his group.

"When Razak was Prime Mninister,he worked his way into UMNO and became a powerful figure in the New Straits Times, building up a coterie of supporters. Hussein agreed this was a danger but said that the communists  and student radicals could not be arrested without upsetting the Malay  ground".

Kemudiannya  dalam bulan June 1976 "The Malaysian  Special Branch arrested  Samad  and his Kuala Lumpur group (halaman 271 dan 272)" setelah namanya dilibatkan oleh seorang wartawan Berita Harian yang di tahan di Singapura. Cerita wartawan ini adalah cerita lama tentang Pak Samad.

 LKY memuji Hussein Onn  kerana "had the courage to act  against  a pro -communist Malay intelligentsia although this was likely to cost him some support".

Read the whole article HERE.

Because I am his daughter, do read this episode of Tuesdays with Bapak 

and maybe THIS, or THIS and may as well THIS







No comments: